Associació de Veïnes i Veïns del barri del Torrent de la Guineu-Navas

Volem rebutjar categòricament, per incertes, algunes qüestions que s’hi plantegen amb les quals, com a Associació de Veïnes i Veïns del Barri del Torrent de la Guineu – Navas, no podem estar d’acord:

  • Fa ja tres anys que, a l’empara de l’Associació de Veïns, un grup de socis van proposar dinamitzar l’associació per fer-la més present en les activitats diàries del barri. El barri de Navas és un barri amb moltes mancances: poques zones verdes i d’esbarjo, pocs equipaments, brutícia, desídia en el mobiliari urbà, etc. A més, en ser frontera entre dos districtes, el sentiment de pertinença és molt dèbil, i això fa que sigui molt difícil moure els veïns i veïnes a fer propostes de millora o protestes quan sigui necessari.
  • Arran d’aquesta inquietud, una de les primeres propostes que van sorgir va ser canviar el nom del barri. Els motius són diversos:
    • El nom fa al·lusió a una batalla medieval contra els infidels en terres andaluses, un aspecte que queda molt lluny de la realitat multicultural actual del barri.
    • És un nom dels més recents de Barcelona i que, com a cosa curiosa, pren el nom d’una estació de metro! Per tant, no té cap relació amb el lloc que ocupa i això li resta personalitat.
    • A més, és l’únic nom de barri que no està en català, llengua pròpia de la ciutat.

Això ens va portar a proposar un nom que fes referència a algun aspecte únic de la zona, que pogués ser reconegut per tothom que hi viu i que marqui un punt d’inflexió: volem deixar de ser un barri marginal i oblidat. Volem decidir sobre el que passa al nostre barri i volem que la gent s’hi senti identificada. D’aquí la proposta de vincular el nom del barri a un accident geogràfic, el Torrent de la Guineu, que el travessa de banda a banda, l’arrela al territori i l’agermana amb la resta de la ciutat. Un nom que no conté cap element polític, ni històric. És el nom de la terra que trepitgem.

  • Així, vam presentar la proposta i la vam explicar en diversos espais. Vam repartir informació a moltes botigues i a diferents espais del barri, perquè tothom conegués la proposta i, arribat el moment, decidissin si hi donaven suport. L’acollida, en general, va ser força bona.
  • Amb l’assessorament de l’Ajuntament de Barcelona, fa dos anys vam obrir una iniciativa ciutadana amb la recollida de signatures legalment necessàries i, un cop validades pel mateix Ajuntament, es va presentar la iniciativa al ple del districte de Sant Andreu on es va aprovar per majoria.

Des del primer moment, hem estat oberts a qualsevol aportació dels veïns i veïnes del barri, fossin o no socis de l’Associació de veïns, fet que no s’ha produït fins ara.
No obstant això, la nostra Associació continua oberta a qualsevol idea o proposta en benefici del barri. Sempre estarem oberts al diàleg i al consens perquè al capdavall el que fem i el que volem és treballar per millorar el nostre barri.

Notícia de BTV, 20/febrer/2026: La nova AV Navas naixerà de la divisió pel canvi de nom del barri.