Associació de Veïnes i Veïns del barri del Torrent de la Guineu-Navas

La Vocalia de Memòria Històrica de l’AVV del Torrent de la Guineu-Navas ha participat en el projecte d’Òpera comunitària Òpera Prima Districte de Sant Andreu.

El Liceu compta una línia estable de creació comunitària anomenada Òpera Prima amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament dels drets culturals de la ciutadania —igualtat, diversitat, reequilibri territorial i democràcia cultural— així com contribuir a l’equitat en la participació i gaudir de l’òpera.

La creació comunitària involucra a un territori determinat i cada projecte suposa l’escriptura i composició d’una òpera de nova creació reflexes de realitats d’aquest context. Es detecten entitats, organitzacions i persones que, juntament amb professionals de l’òpera i els professionals del Liceu, pugin desenvolupar processos de participació o cocreació artística com ara el disseny de la imatge, el vestuari, l’escenografia o la interpretació cantada i musical. 

La idea és fer una òpera amb el llibret i la música nous amb l’objectiu de donar veu al districte, en aquest cas el de Sant Andreu. L’escriptora del llibret és la Blanca Bardagil, que per dur a terme la seva tasca ha parlat amb multitud de persones, entitats i associacions. Per poder tenir més informació, s’ha fet un Taller d’escriptura: la Veu de Sant Andreu, impartit per la dramaturga i autora de l’òpera, Blanca Bardagil

El treball de creació que s’ha fet durant el taller, es recolza en la identificació d’elements lligats a la memòria històrica dels set barris del districte de Sant Andreu. Així doncs, aquesta experiència no només ens apropa al fet creatiu, també és una oportunitat per conèixer millor el lloc on vivim. Ha estat un procés de pràctica de l’escriptura individual i l’intercanvi amb la Blanca Bardagil i el grup.

Gran Teatre del Liceu

Hi ha hagut un acompanyament individual i curós. Hem reflexionat sobre el districte, el passat, present i futur dels barris i de nosaltres mateixos, amb la intenció de transmetre un cert compromís o consciència de qui passegi pels carrers.

Sessions de treball:
Sessió 1 “Teoria i documentació: coneixem el procés d’escriptura”
Dissabte 24 maig, grup matí 11 a 13.30 h i grup tarda 16 h a 18.30 h.
Museu Cases Barates

Sessió 2 “Escrivim un breu monòleg”
Dissabte 7 juny, grup matí 11 a 13.30 h i grup tarda 16  h a 18.30 h.
Centre Cívic Navas

Sessió 3 “Coneixem les veus del districte: posada en comú i final del taller”
Dissabte 28 juny, grup matí i grup de tarda en horari d’11 h a 13.30 h.
Nau Ivanow

A la sessió 1, la Vocalia de Memòria Històrica de l’AVV va presentar quatre espais del barri:

  • L’església Sant Joan Bosco
  • La plaça d’Islàndia
  • La Font de la Guineu
  • Les cases de l’Obra sindical del Hogar

En total, del districte, hi havia vint-i-quatre espais. En finalitzar aquest primer taller els assistents van escollir els elements. Els quatre del nostre barri van ser dels triats. Els deures per a la següent sessió eren buscar documentació i informació del lloc escollit.

A la sessió 2 vam començar a donar veu a l’espai, redactant l’escrit.
Tots havien d’incloure dues frases iguals. Una de presentació, “saps qui soc?” i una a la cloenda: “ara ja saps qui soc”. La redacció havia de ser en primera persona, l’espai era qui parlava. Un cop llegits vam fer les correccions pertinents, els vam reescriure i rellegir. Els deures per la següent sessió eren passar a net el text.

A la sessió 3 es va fer un assaig de lectura i es va presentar al redactat al públic. 
Tots els textos van quedar molt bé. Val a dir que la Blanca és una gran experta conduint el taller d’escriptura i que en tot el procés va fer un acompanyament amb molt encert.

Ha estat un luxe poder participar-hi, esperem així que el nostre barri sigui una mica més conegut dins d’aquesta gran metròpoli que és Barcelona.

Al web del Liceu hi podeu trobar més informació. Per trobar informació en concret d’aquest projecte heu d’entrar a l’apartat Liceu apropa-Creació Comunitària.

Altres informacions relacionades:


Compartim amb vosaltres l’escrit d’una veïna i membre de la Vocalia de memòria històrica de l’Associació de veïnes i veïns del barri.

Òpera Prima
Font de la Guineu Barri del Torrent de la Guineu/Navas — Districte Sant Andreu
Roser Olmo González

Saps qui soc?

Teòricament, soc una font: la Font de la Guineu.

Em sents? Penso que ni em veus. Soc la no-font: un fons voltor em té aquí engabiada, segrestada, voltada de porqueria.

Aquesta pilota, nano, ja l’has perduda. Quasi em toca. Jo et conec, has crescut molt! Vas venir amb els teus pares a pintar el mur de la vergonya que la immobiliària va aixecar a la Meridiana, tancant el pas a tots els veïns. La teva maneta blava de bebè em va acompanyar molt de temps.
Quanta gent que hi he vist passar al llarg dels anys!

Si m’haguessis conegut a principis del segle passat… també hauries conegut la Rosita, que tenia una mà per a les plantes! Feia de minyona al 106 del Torrent de la Guineu. Seia aquí al meu costat mentre omplia el càntir. Va venir amb els seus pares de Múrcia. El pare treballava a les obres del metro. Tot el meu voltant era ple de flors i plantes aromàtiques. Fins i tot, allà al fons, hi tenia tomaqueres i pebroteres.

Molta gent que passava amunt i avall per sota el pont del tren s’hi aturava i petava la xerrada i no n’era poca.

La de minyons que pujaven a la figuera al juny i al setembre! Acabaven plens de picades de mosquits, tàvens, abelles… i amb les butxaques ben plenes de figues.

Avui soc una font eixuta, però abans era una font ben viva.
Quan plovia, el torrent que m’alimentava anava ben ple d’aigua. Penseu que les guineus baixaven de la muntanya a beure-hi i, de pas, a menjar alguna gallina o conill de les cases i masies del voltant.

De fragàncies no me’n faltaven: la menta, l’alfàbrega, la camamilla… No tot eren perfums. També se sentia l’olor de fang dels aprenents de la bòbila quan es rentaven, i la de l’escombraire que s’aturava aquí al costat, camí de la porquera.
L’olor que més m’agradava era la de la foguera de Sant Joan. Quan els veia a tots contents, ballant, menjant, bevent, ben vestits i nets… La de parelles que he vist amagar-se darrere els talussos!

Aquella nit màgica no se sentien els renecs dels carreters. L’orquestra, amb més voluntat que encert, alegrava les nostres orelles.

Ara ja saps qui soc. Ja coneixes la meva història. La nostra història.

Ajuda’m a tornar a ser. A tornar a ser-hi.
Vull la vostra companyia una altra vegada. Vull sentir les vostres veus, parlar-vos…

Parleu-me. Parlem-ne.

Juny 2025