Associació de Veïnes i Veïns del barri del Torrent de la Guineu-Navas

7 d’octubre del 2025

Benvolguts veïns, Benvolgudes veïnes, compartim amb tots vosaltres el resum del passat Consell de barri.

Seguint l’Orde del dia:

1. Informe de la regidora de Districte

    La regidora va començar parlant de la Iniciativa ciutadana pel canvi de nom i de la Iniciativa ciutadana per fer una Consulta ciutadana, dient que tot el tema està a l’àrea de Participació Ciutadana i que aviat donaran una resposta. Cal recordar que la nostra Iniciativa ha estat aprovada en Consell plenari i està als llimbs administratius.

    Es va informar també, que l’Ajuntament havia obert el Districte XI Ciutat de Gaza per ajudar a la rehabilitació de Gaza, un fet solidari que es contradiu del tot amb tenir un barri de la ciutat amb el nom d’una batalla religiosa que commemora la lluita contra els “infidels”.

    Va afegir també, que l’Ajuntament s’havia adherit al Pacte nacional per la llengua, i vam haver de recordar, una vegada més, que l’únic barri de Barcelona que NO té el nom en català és precisament el barri de Navas.

    2. Pla Endreça al barri de Navas

      Es pot trobar la informació del que s’ha fet al barri al visor del web de l’Ajuntament.
      Ens diuen que el 2026 toca al nostre barri. S’arreglaran voreres i escocells i replantaran arbres. També posaran llums led als fanals, però tot és indeterminat i ja patim perquè només ens toquin les engrunes.

      3. Pati obert Dolors Aleu

        S’obrirà el pati els diumenges de 10 a 14 h i es demana que es reformi el pati amb zones verdes, ombres, bancs i reparar les fonts. Com que és un Institut, el tema de les obres depèn de la Generalitat, per tant, l’Ajuntament, a priori, no pot fer les obres d’adequació.

        4. Torn de precs i preguntes

        Des de la Vocalia de Memòria històrica de l’Associació de veïnes i veïns del barri, vam preguntar pels punts següents:

        1. Espai Club petanca Indians, és un espai del nostre barri i l’ús ha de ser pels veïns i veïnes del nostre barri, ara mateix se n’està fent un ús privat per alguna entitat que no és del nostre barri. La regidora va dir que ho parlaran amb ells, si algú pensa que amb la dilació ho deixarem estar, és que no ens coneixen.

        2. INSISTIM amb l’ESPAI de la Rambleta de la Guineu, el solar està ple de la brutícia i estris al solar de sobre la plaça de la Font de la Guineu. Volem que s’obri el pas mestre no s’hi fa res.
        Ens diuen que s’ha demanat la (com a cada Consell de barri) i que sembla que es farà aviat (però que encara no s’ha fet des de l’anterior Consell de barri), diu també que han demanat retirar les tanques fins que no hi hagi un projecte aprovat, però que la SAREB ha de consultar com ho ha de fer. No patiu, anirem insistint.

          Preguntem també per les obres de dignificació de la Rambleta de la Guineu + Font de la Guineu. Quina previsió hi ha?

          Sobre el fet de rehabilitar la plaça i reconvertir-la amb la plaça d’Islàndia en l’àgora sud del barri, diuen que els agrada molt la idea, i que hi pensaran. Com podeu llegir, ens passem bona part del temps insistint i preguntant pels mateixos temes.

          Sobre l’estat d’execució de l’Acord Rambleta de la Guineu del 1991— Pla de Ciutat, encara no en saben res.

          3. INSISTIM a posar Plaques o Pilones informatives/referencials del Pont de la Meridiana (descobert amb les obres) i del pas del Torrent de la Guineu i del Rec Comtal, per commemorar la memòria històrica del nostre barri. 

            També els agrada molt la idea i ens convidaran a la taula de memòria històrica del districte. Hi anirem, és clar per reivindicar-ho ben fort.

            4. INSISTIM amb Obres reforma plaça Ferran Reyes + plaça Maria Soteras

            • Com està el Projecte executiu del Node de Maria Soteras i Ferran Reyes
            • RECORDAR el COMPROMÍS de fer un consell de barri extraordinari per tractar aquest tema.
               

              Ens remeten al Pla Endreça, tot i que ens costa veure com hi encabiran aquest projecte sense perjudici de tota la resta de temes que tenim per “endreçar” al barri.

              5. INSISTIM a fer un replantejament de la plaça Islàndia: més espai per als veïns i veïnes.

                Nosaltres pensem en un canvi d’ubicació de la font a un lloc més espaiós per tal d’obrir la plaça al veïnatge. Ja no hi queda res del projecte inicial (plaça + carrer Bofarull), les glaceres estan sense aigua i plenes de coloms i cagades i el guèiser és un trist rajolí d’aigua.

                Ens diuen que la font de la plaça Islàndia s’ha reformat completament, i que no es contempla el seu trasllat, però sí el fet de refer tot l’entorn. Però no diuen ni el quan ni el com, i ja sabeu què vol dir això.

                6. Equipament Esportiu CEM Espronceda

                  Ja s’ha fet la licitació del gestor de l’espai i és confirmada la Sala polivalent per activitats per les entitats del barri.

                  També es confirma que serà per a esports d’elit (gimnàstica esportiva, tir amb arc i hoquei principalment). 

                  7. ADEQUACIÓ voreres malmeses i perilloses

                  • Indústria: Navas / Biscaia, banda de mar
                  • Meridiana: Espronceda / Felip II, banda de mar
                  • Espronceda: Meridiana / Josep Estivill, banda Besòs
                  • Espronceda: Juan de Garay
                  • Passadís davant Ins Dolors Aleu

                  8. Cotxes aparcats (contínuament) a zones “pacificades”.

                  • Biscaia / Pl. Ferran Reyes
                  • Biscaia, Tram Mallorca/Murcia
                  • Josep Estivill / Biscaia
                  • Josep Estivill / Espronceda

                    Ens diuen que es farà una passejada pel barri per detectar deficiències, sobretot en el tema de coses a corregir a la Meridiana i Josep Estivill, però no sabem qui farà aquesta passejada ni quan.

                    9. ARBRES: reposar tot l’arbrat que manca al barri, fa anys que no se’n reposa cap
                    A veure si tenim sort el 2026 amb el Pla endreça, poseu espelmes!

                    10. BUSOS INTERURBANS Parades a Meridiana i c/Espronceda
                    Amb les obres del tram de la Meridiana, ara per ara poca cosa poden fer.

                    11. Jardins voltant Torre del Fang, quan s’obriran?

                      Diuen que aviat s’inauguraran i faran una festa com a inici de la reorganització de tot l’espai.
                      De la rehabilitació de la Torre gairebé no en parlen i és un tema que ens preocupa molt, hi haurem d’insistir.

                      I així acabem, amb gairebé totes les peticions PENDENTS, perquè gairebé tot està per fer i tot és possible!

                      Feu-nos arribar les vostres inquietuds sobre el barri!